Poll

Photo of Daniel Karavolos
Photo of Daniel Karavolos

Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?
Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?

Oftewel, wie van de Coverleden kan stiekem niet programmeren en durft daar voor uit te komen? :P

2% 2%
8% 8%
6% 6%
16% 16%
39% 39%
29% 29%

Total votes: 51 Final result

Photo of Anonymous
Photo of Anonymous

Pff... als 't netjes moet huren ze maar even zo'n inf-er in :P

Photo of Jan Kazemier
Photo of Jan Kazemier

Ja, want de code die KI\'ers maken is soms om te huilen.

Photo of Lise Pijl
Photo of Lise Pijl

Tuurlijk moet je naar de netheid kijken! Anders kan het toch ook niet nagekeken worden? Te vergelijken met een tentamen dat geschreven is in onleesbaar priegelschrift.

Photo of Joël Kuiper
Photo of Joël Kuiper

Netheid als in indenting en general conventions of netheid in de vorm dat 10/12de minder net is dan 5/6? Of nog veel dieper waarin een functionele oplossing mooier is dan een object-georiënteerde?

Daar zit nogal verschil in. Veel wetenschap, met name de cutting edge, is gewoon lelijk. Best practices zijn vaak emergent uit de toepassing van onderzoek. "Mooie code" zie je in het bedrijfsleven en daarmee vaker in het HBO. Evenzogoed voor "mooie genetica" waarin genetisch onderzoek een puinzooi is in vergelijking tot goed begrepen medische screening of forensisch onderzoek.

Voor een wetenschappelijk paper over een nieuwe manier van kenmerk-extractie (zoals binnen AI veel gebeurd) maakt de netheid niet veel uit, het gaat om de wetenschap dat het werkt. Hetzelfde geldt voor veel Informatica nb. waarbij dingen geprobeerd worden. In mijn optiek geldt in sterke mate voor programmeren dat lelijke code gewoon niet werkt (misschien maar een cursus ADA volgen).






Photo of Jan Kazemier
Photo of Jan Kazemier

Het ging hier over docenten, dus over werk dat ingeleverd wordt bij practica en tentamens. Ik ben er voor om punten aftrek te geven voor slordige code (i.e. verkeerde indenting, foute variabele namen, general conventions etc.). Voor de andere punten aftrek geven maakt niet veel sense, aangezien je bij FP wel functioneel moet programmeren, bij OOP wel Object Georiënteerd etc.

Photo of Wilco Wijbrandi
Photo of Wilco Wijbrandi

Ik vind dat als je gaat programmeren dat je het dan direct goed moet leren, dus docenten mogen je er best wel op afrekenen als je brakke sourcecode inlevert. Ik denk dat 't vooral belangrijk is dat het inzichtelijk is wat je doet in je code, dat je je een beetje aan de coventies voor de opmaak houdt en dat je code robuust is.

Photo of Anonymous
Photo of Anonymous

Ik ben het met Wilco eens, en heb ook de 2e optie gestemd.... Mijn code is semi-Brokken-proof, ik gebruik nog wel eens een x of i als loop-variabele.....

(En heb 5 minuten na zitten denken over hoe we Jan's 'variabele namen' in code kunnen verwerken... Wat een prachtspatie!)

Photo of Jan Kazemier
Photo of Jan Kazemier

Damn.

Photo of Wilco Wijbrandi
Photo of Wilco Wijbrandi

Kan iemand mij eens wat critearia laten zien waar je code aan moet voldoen voordat het Brokken's seal of approval mag dragen?

Photo of Wouter Kruijne
Photo of Wouter Kruijne

for (size_t iterationCounter = 0; iterationCounter < myMaximum; counter++) /*(maar dan op 1 regel dus, maar die mag niet te lang zijn voor op een a4tje)*/
{
    if (dezeBooleanheefteenzinnigenaam)
    {
         // doe dingen
    }
    else
    { // dit is dan comment dat afgekeurd wordt , want het is te lang voor de regel, dus dit compilet niet
         // doe andere dingen
    }
}

...verder: blanks around binary operators, andere spaties en harde returns op de goede plaatsen, variable declaration is initialization, en de eerdergenoemde criteria...

Photo of Anonymous
Photo of Anonymous

Dus eigenlijk redelijk simpel als je het zo zegt.

Photo of Daniel Karavolos
Photo of Daniel Karavolos

het valt uiteindelijk best mee, maar het is wel effe wennen.

Photo of Anita Drenthen
Photo of Anita Drenthen

dat is het wel heel snel gezegd. In die laatste regel van wouter zijn natuurlijk nog wel veel voorbeelden bij wanneer iets wel of niet moet.
Ook gaat het om wat je wel en niet in 1 bestand zet en hoe je die bestanden dan organiseert.. dus het gaat nog wel iets verder :p

Photo of Wilco Wijbrandi
Photo of Wilco Wijbrandi

Dus als ik het goed begrijp is het een kwestie van:

astyle -c --style=kr < source.cpp

zie bijvoorbeeld http://pwet.fr/man/linux/commandes/astyle.

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een docent je werk minder goed vindt als je een andere conventie gebruikt dan hij of zij. Er zijn zoveel conventies, zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Indent_style.

Photo of Anonymous
Photo of Anonymous

Nou ja, zolang je een conventie maar consequent gebruikt zal 't wel goed zijn lijkt me toch?

Net als met referenties, niet verschillende dingen door elkaar gaan gebruiken [1] en (Doedel, 2009) bv.

Maar aan een persoonlijke voorkeur van een docent ontkom je toch niet, soms zelfs niet aan de politieke voorkeur...

Photo of Jan Kazemier
Photo of Jan Kazemier

Daarom is het nog wel fout, en zou je er best wat aan mogen doen.

Photo of Anonymous
Photo of Anonymous

Nou ja, om nou een niet zo neutraal iemand (die je tentamen nog na moet gaan kijken) mee te delen dat je niet geïnteresseerd bent in z'n visies over gekozen burgermeesters en invasies in irak...

Photo of Jan Kazemier
Photo of Jan Kazemier

Na je tentamen uiteraard ;) Of anoniem.

Photo of Anonymous
Photo of Anonymous

Als je het hebt over informatica dan zeg ik: ja reken maar af op slordige code. Als je het hebt over KI: daar wordt meestal niet eens naar de code gekeken, alleen of het werkt ja of nee. Dus bij KI boeit het niet zoveel denk ik.

Mijn code geniet sowieso wel het Frank Brokken seal of approval ;). Dus voor mij persoonlijk zou het niet eens zoveel uit maken. Maar ik weet uit persoonlijke evaring ook wel dat ook docenten informatica zelf niet altijd mooie code schrijven. Ik refereer even aan het vak advanced computer graphics waar de basis code die we kregen om mee te werken echt een bende was. Hetzelfde verhaal bij Computer Vision.

Heb zelfs nog eens de vraag gekregen van informatica docenten naar aanleiding van de code voor een eindproject: `waar hebben jullie leren programeren?' (en dat was in positieve zin bedoelt ;)). Dat vond ik dan wel weer grappig. Als KI student verwacht je namelijk dat iedere informatica docent en student keurige nette code schrijft, maar dat gaat lang niet voor iedereen op.